Op reis in mijn vakantieland

6 november 2019 - Amritsar, India

Na een maand aanmodderen in mijn ‘home away from home’ was het dan zover. Ik ging op reis. Beter gezegd wij gingen op reis!

Dit is mijn derde keer in India en in totaal ben ik al zo’n zeven maanden in dit land geweest, maar veel heb ik nog niet gezien. Onlangs sprak ik twee Italiaanse jongens. Zij waren een maand door India aan het reizen. En je raadt het, zij hadden inmiddels al meer plekken gezien dan ik. Ze reisden dan ook als gekken en komen waarschijnlijk flink vermoeid thuis, maar toch. Ik wil ook meer zien ( om het zien of om het opscheppen over alle plekken die je hebt gezien, hm?).

Op 25 oktober gingen we onderweghnaar Delhi, 10 uurtjes in de nachttrein voor zo’n €15,- en je bent 650 km verder. Voor de eerste keer had ik nog goed geslapen ook. Hoppatee, dat komt ook wel goed uit als je vervolgens de drukte van Delhi in moet. Maar met een Olacabje (een super handige app voor tuktuks en taxi’s in India) waren we zo bij ons hotel. Je komt al om half zes ’s ochtends aan en je kan natuurlijk pas rond 11 uur je hotelkamer in. Dus, je gaat of op een bank verder slapen of je gaat de stad in. Wij kozen het beste van beiden. Op naar een rustig park en lekker op een bankje half slapend de ochtendwork-out van de locals bekijken. Zelf ook maar wat yoga gedaan daar, aangezien we de volgende dag nog eens 10 uur in de trein zouden zitten. Op naar Amritsar, de gouden stad bij de grens van Pakistan. We gingen hier heen om cultuur te snuiven en dat lukte. En we konden er met een dagtrein heen. Dat wilde ik graag een keer meemaken. Leek me een mooie manier om meer van het land te zien. Het duurde lang, echt mega lang... Veel langer dan de nachttrein, waar je toch altijd wel wat kunt slapen. Daarnaast hadden we voor de sleeper class gekozen, die goedkoop is maar ook echt minder comfortabel. En bovenal, viezer. India is niet het schoonste land, dus de treinen zijn dat ook niet. Deze dagtrein had blijkbaar ook al een nachtdienst achter de rug, want de penetrante wc-lucht was al aanwezig toen we net instapten. Dit resulteerde erin dat ik oprecht 10 uur lang niet naar de wc hoefde. Hoefde of wilde, ik ging in ieder geval niet. Vervolgens kwamen we in het donker aan en gingen we lopend naar ons hotel, waarvan de kamer er op de foto toch wat beter uitzag dan in het echt. Maar, wel echt de allerbeste hete douche. Waar ik dan weer blij van werd.

Eigenlijk is reizen mega vermoeiend. Ik begrijp ook niet hoe de meeste reizigers van hot naar her kunnen reizen in maar een paar dagen. Gelukkig hoeven wij dat niet. Wij zijn langzame reizigers en nemen de tijd. Al hebben we maar twee dagen in Amritsar doorgebracht. Het was een tussenstation naar een betere plek, met bergen en frisse lucht!!

In Amritsar zijn we naar de gouden tempel geweest, een plaatje en vooral erg fotogeniek. Maar veel leuker en spectaculairder vonden wij de ceremonie op de grens van Pakistan en India, Wagah Border. Haha, dit was een feestje zoals alleen Indiërs dat kunnen. Met gedans, geklap, gezang en geschreeuw en bovenal ontzettend veel nationalisme (zie de video’s). Het was echt een show en wij schreeuwden lekker mee (Tahir is ook een flinke nationalist en ik werd meegesleept in zijn enthousiasme).

Na deze belevenissen begonnen we met een nachtbus aan onze reis naar het echte noorden, in de bergen met koeler weer. Helaas kregen we voor vertrek beiden wat last van geborrel in onze buik en werd deze reis een stuk minder comfortabel dan we hadden gehoopt. Maar hier meer over in mijn volgende blog.

Wat een cliffhanger hé.

Veel liefs,

Madelon

1. Hendrina:
    6 november 2019
    Wat zie je er prachtig uit!😄
  2. Milou:
    6 november 2019
    Superleuk maddie! Slow traveling is always better <3
  3. Ina:
    7 november 2019
    Erg leuk om onze Indiase westerling te kunnen volgen op haar "slow travel" haha!! Prachtige foto's Madelon, ik zou zeggen geniet ervan, maar aan de foto's te zien, doen jullie dat met volle teugen.